top of page

20 resultater for ""

  • Re-make: I shot the sheriff

    Re-Make er en række mindre forløb der går i dybden med det at lave coverversioner og hvordan man aktiv kan forholde sig til dem. Det giver eleverne et specifikt sammenligningsgrundlag i deres forberedelse til valgfagsprøven. Hvis ikke eleverne selv komponerer musikken til deres praktiske del af prøven vil de selv have udviklet en coverversion af et stykke musik og bliver derfor nødt til at kunne forholde sig til dette.

  • Guns N Roses

    Historien om Guns n’ Roses er historien om storhed, forfald og genopstandelse. Intriger, stoffer, vold og optøjer var noget af det der definerede et af alletiders største Hardrock band. Det bliver ikke mere rock n roll end Guns n Roses.

  • Musik i indskolingen - Idebank

    Dette indlæg er udgivet uden at være færdigt. Og det bliver det forhåbentligt aldrig. Det er min plan at denne post vil blive opdateret løbende efterhånden som nye lege, arrangementer eller andet der kan bruges i musikundervisningen til indskolingen. Jeg vil prøve at kategorisere de forskellige elementer efter bedste evne velvidende at tingene hænger sammen og vil kunne passe ind i flere kasser. Arrangementer til Sammenspil Lille Bitte Bille er en sang der handler om at have svært ved at sidde stille... Spille delen er en mellemspil sats for stavspil, ukulele, keys , Boomwackers, bas, blokfløjte og percussion. Stop med at drille er et uptempo nummer i to akkorder. Fokus her kan være at lytte til andre og pulsfornemmelse. Passer fint til 3. årgang. inkl elevark og QR-koder Hoo Libala er en afrikanskinspireret sang. Jeg kan faktisk ikke huske hvor jeg kender den fra men jeg har arbejdet videre med den og er en af dem jeg altid har med i årsplanen på 1-2 årgang. Rytme og bevægelseslege Rytmetoget kombinerer Rytmik, stopdans og instrumentkendskab Spejlæg: En fangeleg der kombinerer rytmik og bevægelse Nu skal vi smage. Rytmisk sammenspil per percussion Dragens æg. Knæk koden og saml alle dragens æg HEY!!!: Banke banke bøf tilsat musik Tampen brænder er en nem og fantastisk leg som de fleste børn kender. Jeg bruger den til at træne dynamik - kraftigt og svag. Børnene spiller kraftigere på instrumenter, jo tættere den, der skal finde den gemte genstand, er på at finde den og svagere når personen bevæger sig væk. Der kan samtidig differentieres med at tilføje bestemte rytmer eller spille efter notation. I mit børnekor bruges stemmerne i stedet for instrumenter. Memory skal børnene finde sammen parvis mens en er uden for døren. Hvert par skal lave en rytme, en dans eller en strofe fra en sang. Den der er den, skal nu finde frem til parrene. Denne leg kræver ingen forberedelse og det er heller ikke nødvendig med nogle musikalske kundskaber hvis der en dag er vikar. Men legen kan sagtens differentieres efter tema, alder eller noget helt tredje. Stopdans og fangeleg er en fangeleg hvor fangerne kun må bevæge sig når der spilles på de dybe toner på klaveret og de jagtede kun når der spilles på de lyse toner. Så her træner man de begreber og at lytte. Hvis der ikke spilles noget, står alle stille. Rytme og nodelære

  • Rundt om Dansktoppen

    Udgivet på Dansk Sang Historien om dansktoppen er også historien om kultureliten, DR’s monopol, censur, beskyldninger om magtmisbrug, den jyske mafia og den gamle garde.

  • Julehits - igen og igen

    Om forløbet Dette forløb er udgivet på Dansksang. I dette forløb skal vi dissekere genren “julemusik” Hvad gør en julesang egentlig til en god julesang? Vi skal analysere hvilke musikalske virkemidler der virker og måske finde nogen der ikke er så heldige. Noget af det musik kan er at vække minder. Derfor er vi mennesker tilbøjelige til at vende tilbage til den samme playliste igen og igen, og specielt op til jul hvor man ønsker at komme i den samme, velkendte julestemning som man plejer. For mange af os er julen lig med familietid, hygge, god mad og gaver. Og hvem er ikke til det. I langt de fleste familier er julen et ritual der ikke rokkes ved. Specielt de minder man har som barn kan være magiske mens det er den musik man hører som teenager der for alvor er med til at danne ens musikalske identitet. Det er bla. derfor at man som regel vender tilbage til musikken fra ens ungdom når man senere i livet skal feste. Dette gør sig også, eller måske især, gældende når det kommer til julemusik. Dykker man ned i denne opgørelse fra KODA over de mest spillede julesange fra 2015 ser man at Sangenes høje alder netop betyder at mange generationer har haft mulighed for at høre sangene i netop deres ungdom. Dette gør at det er meget svært at skrive et nyt julehits med mindre at man har en solid platform at promovere ens sang på som f.eks Drengene fra Angora eller som titelmelodi til en julekalender.

  • En branche i ubalance

    Nyt forløb til 7-8 klasse valghold Dette forløb er udgivet på Dansksang Debatten om ligestilling i musikbranchen blusser op med jævne mellemrum. Vi vil i dette forløb kigge på hvorfor det er sådan og om der overhoved er et problem? 80% af den rytmiske musik branche består af mænd. Dette gælder for stort set alle områder fra musikere til bookere og managergers mm. Det er ganske tankevækkende at over 80% af sidste års udbetalinger fra Koda gik til mandlige artister. Der er ganske enkelt 4 gange så mange mænd som kvinder der spiller på spillestederne. Og mandlige artister bliver spillet 4 gange så meget som kvinder i radioen. Ud af Rytmekonservatoriets 150 elever er kun tre af dem kvindelige instrumentalister. Og i 2010 udgjorde de kvindelige optrædende kun 5,5 % på Copenhagen Jazzfestival.

  • Fra Hillbilly til TikTok

    Udgivet på Dansk Sang Forløb til valghold 7-8 klasse. Velkommen til et forløb der tager dig med rundt i countrymusikkens brogede genre. Vi vil tage en tur gennem genrens historie med nedslag i de vigtigste perioder men med fokus på udviklingen de fra 2000 og frem. I dette forløbet vil du blive præsenteret for forskellige sange hvilket har til formål at vise den diversitet der er indenfor country genren. På trods af deres forskellighed spiller de alle på nogle af de samme musikalske virkemidler der er kendetegnende for country Mange forbinder countrymusikken med halmballer, banjo og violiner. I dette forløb kommer vi ind på hvad countrymusikken også kan være. https://youtu.be/S9ZbuIRPwFg Måske ved du ikke meget om countrymusik hvilket også helt naturligt da det er et meget Amerikansk fænomen. Men måske ved du mere end du tror.

  • Rytmik i indskolingen - 2. del

    Musik er bevægelse. Når vi spiller på mange forskellige instrumenter, danser, hopper og springer, bruger bolde og hulahopringe samt synger en masse gode sange - nye og gamle. Musikudøvelse stimulerer finmotorik, koordination, opmærksomhed og indlevelse. Hele grundlaget for børns læring er deres sanseapparat. Børns sanser skal derfor udfordres, så deres sanseopfattelse og kropsbevidsthed og balance styrkes. Kropslige udfordringer stimulerer og udvikler børnene sansemotorisk, sprogligt og socialt. Rytmik kan være med til at synliggøre og at støtte op om sociale relationer, hæmme generthed, pirre nysgerrighed og at turde være en del af gruppen som et individ. Børn kan målrettet musikalsk indsats udvikle og bevidstgøre evnen til at lytte og fordybe sig, give og modtage opmærksomhed, samarbejde, respektere og forstå forskelligheder, indgå i et forpligtende fællesskab. Så ud fra ovenstående, hvad er rytmik egentlig for en størrelse. For mig er rytmik et mix mellem musik, bevægelse og ikke mindst leg. Et sted at starte hvis man selv skal i gang med at lave musik med sin klasse, er de gamle kendinge. Da man kan sætte musik til stort set alle gamle børnelege og dermed stimulere børnenes musikglæde gennem lege de allerede kender rammerne på i forvejen. Ved at have denne indgangsvinkel får eleverne skabt et solidt grundlag til deres musikalske udvikling .i trykke rammer. Her har jeg lavet en videreudvikling af legen “Banke banke bøf” Alle står i en cirkel med et percussion instrument. Der ligger et rasleæg i midten En går rundt. Når personen stiller sig mellem to andre skal de løbe rundt, kravler gennem benene på den der var den. Når en deltager når instrumentet i midten råber alle HEY!!! Den der først får fat i ægget bytter det ud med sit eget instrument og er den nye ”der er den” Progression/variation: Bodypercussion, Følge en bestemt rytme, lave vers til... Her er en version af "stopdans" Afgræns en bane og del et par claves rund til deltagerne. Spil en rytme med tydelig puls og lad claves skifte hænder. Èn styrer musikken og stopper den på et tidspunkt. Når musikken stopper gælder det om ikke at stå med en claves i hånden. Dem der gør dét - går ud og spiller på et instrument. "Tampen brænder" kender alle og er super til at træne dynamik, stemme, og lytning En går udenfor døren mens resten for et instrument. Et rasleæg gemmes i lokalet som skal fondes af den der er den. Jo varmere det er des kraftigere/hurtigere spilles der. Som alternativ kan man bruge stemmen i stedet for instrumenter

  • Skattejagten

    Udgivet på Dansk teaterforlag Skattejagten er en børnemusical der foregår på sørøverknejpen ”Den halte Gnom”. Her møder vi Henry the Hund og Kitty the Kat, der får kløerne i et rigtigt skattekort fra sørøverkaptajnen Havenes Skræk. Fortællingen starter dog længe før vi havner på ”Den halte Gnom”. Vi bliver inddraget i historien om hvordan skattekortet havner på ”Den halte Gnom”, hvilket indebærer drabelige søslag, fængselskældre på Fornæs, øen Anholt og Fregatten Jylland. Vi følger Henry the Hund og Kitty the Kats rejse mod ”Den Glemte Ø”, hvor publikum bliver inddraget i stykket som mandskab på skibet og i den efterfølgende skattejagt. Antal medv.: 1 fortæller, 9 roller, 4-20 øvrige roller. Locations: 3 Sange: 5 Varighed: 40 min.

  • Hvis jeg var en dreng

    Udgivet på Musikforlaget Små Hits Hvis jeg var en dreng er et kombineret sammenspilsmateriale og musical der henvender sig til 3-5 årgang. Sammenspil og sociale kompetencer: Det larmer. Det lyder ikke godt. Det er uoverskueligt. Ja, men musik og sammenspil i særdeleshed, giver mulighederne for at integrere, udfolde sig, styrke personligheder mm… Kom godt i gang: Når en ny sang skal indøves er et godt sted at starte, at alle lære sangen at kende. Det giver en fortrolighed hos børnene der betyder at de kan finde ind igen hvis de ”falder ud” når først sammenspillet kører… … og så skal der spilles!!! Hvis jeg var en dreng – Sammenspilsmateriale for 3-5 klasse. ISBN 978-87-93355-00-2. . Nodehæfte 44 sider og CD pris 149,- . Link til manuskript - Link til gennemsyn

bottom of page